Lapbook – Co to je a jak se tvoří?
Co to je?
Lapbook je interaktivní 3D kniha, kterou si žáci vyrábějí sami. Jedná se o knihu, která vytváří ucelený soubor informací, zajímavostí a aktivit na dané téma.
Výběr tématu
Lapbook můžeme využít prakticky při jakémkoli probíraném učivu. Často zpracovávaná jsou například témata O sobě, O mé rodině, O naší třídě, Čas, Notová osnova, Pravidla sportu… Lze jej tvořit jednorázově, nebo doplňovat postupně v průběhu celého školního roku s přibývajícím probraným učivem. Důležité je uvědomit si, jak budeme chtít knihu využít (nejdůležitější bude vytváření knihy a vyhledávání informací, především k procvičování učiva, k prezentaci učiva, na vystavení …)
Tvorba desek
Desky, které tvoří základ knihy, vytvoříme z tvrdého papíru a papírových desek na dokumenty bez chlopní. Desky otevřeme a obě strany v půli přehneme tak, aby se desky rozevíraly uprostřed.
Na spodní stranu nalepíme tvrdý papír jiné barvy než jsou desky. Pokud chceme mít lapbook větší, pomocí lepící pásky připevníme k hornímu okraji hlavní stránky ještě jeden papír, popřípadě ještě další ke spodnímu okraji. Vzniklé desky budou tvořit základ encyklopedie. Knihu lze také zastřihnout do zajímavého tvaru, který napoví o obsahu (do tvaru hradu, autobusu …)
Úvodní strana
Na čelní straně zavřených desek by mělo být uvedeno téma, kterému bude kniha věnována, popřípadě jméno autora a další důležité informace. Nechejte děti úvodní stranu pěkně vyzdobit.
Vkládání informací
Na první pohled není uvnitř desek na informace mnoho místa. Pro vytvoření jednoduchého lapbooku stačí připravené desky, pokud však chceme vytvořit encyklopedii složitější a obsáhlejší, musíme plochu rozšířit pomocí různých kapes a vlepování zajímavě složených papírů. Díky tomu se kapacita složek zvětší. Různé způsoby zapsaných informací činí lapbook velmi zajímavý a poutavý. Informace mohou být na první pohled skryté. Na viditelné části může být otázka, na skryté části odpověď na otázku (obrázek x pojmenování obrázku, český význam slova x anglický ekvivalent …). Psát a číst nápaditě ukryté informace děti velmi baví, a je to jeden ze způsobů procvičování probraného učiva.
Základní možnosti uspořádání vložených papírů:
složení papíru do harmoniky papír přeložený na půlku (odklápěcí okénko) papír se dvěma odklápěcími chlopněmi (odklápěcí okénko oboustranné) papír se dvěma odklápěcími chlopněmi, chlopně jsou rozstříhané a lze odklápět jen části chlopní (odklápěcí okénko oboustranné dělené) kolo, do kterého se skládají „okvětní lístky“ malé papíry jsou na sebe nalepované kaskádovitě dvě kola spojená ve středu patentkou s vyříznutou výsečí. Vrchním kolem lze otáčet a informace postupně odkrývat
Další zajímavé možnosti vložených kartiček:
kartičky vložené v průhledné kapse kartičky vložené ve vyzdobené obálce kartičky spojené v jednom bodě patentkou, lze je postupně odklápět kartičky vložené v krabičce, která je elegantním způsobem přivázaná ke knize
Jedná se jen o příklady. Děti jistě vymyslí mnoho dalších originálních způsobů.
Vkládané papíry a kartičky vlepujeme do desek a doplňujeme ilustračními obrázky.
Součástí lapbooků bývá často také nějaká aktivita, pomocí které lze zábavně procvičovat učivo související s tématem, například:
Skládání kartiček – kartičky s pojmy (obrázky), které mají žáci za úkol poskládat, vložíme do obálky či kapsy. Kartičky je možné kdykoli vytáhnout a úkol splnit (poskládat dny v týdnu, jak jdou po sobě, poskládat měsíce v roce, skládat slovo z písmenek, složit příklad z čísel …) na deskách můžou být ozdobně namalovaná políčka, do kterých se mají kartičky poskládat.
Desková hra s figurkami – na deskách je namalovaná mapa s políčky a úkoly, které hráči plní. Žáci posouvají figurky o počet políček, který hodili na kostce. Pokud zvolíte aktivitu s figurkami a kostkou, je vhodné, aby figurky i kostka byly součástí lapbooku. Můžeme je vložit do malé krabičky nebo pytlíčku a přivázat ke knize.
Další rady
I když žáci tvoří na stejné téma, každý lapbook je originál. Motivujte děti, aby se nebály využít při práci různé vlastní nápady. Dejte dětem co nejvíce volnosti. Menší děti však většinou potřebují pomoc. První lapbooky vytvářejte společně. Přineste dětem vytisknuté obrázky, úkoly a takový materiál, který lze vystřihnout a použít do knihy. V začátku lze také dětem předem namalovat obrysy, kam vytisknutý materiál umístit.
Vytváření interaktivní knihy je také vhodná činnost pro skupinovou práci. Nejsou výjimkou ani lapbooky, na jejichž tvorbě se podílela celá třídy dohromady.
Vytvořením knihy to většinou nekončí
Jak jsme již uvedli na začátku tohoto článku, je důležité, aby si vyučující před vytvářením knihy stanovil cíl, proč její vytváření zařadí do výuky. Cílem může být samotný průběh tvorby. Většinou jsou však vytvořené knihy žákům po dokončení k dispozici a žáci s nimi pracují v dalších hodinách jako s „nápovědou“. Kniha může být také využita jako pomocný materiál při prezentaci nebo ji lze vystavit.
Náměty na tvorbu lapbooků
Chtěli byste se inspirovat různými již hotovými náměty pro tvorbu interaktivních knih? Doporučujeme využít obrázkovou sociální síť Pinterest, která nabízí obrovské množství ukázek hotových lapbooků. Jednoduchý návod, jak s Pinterestem pracovat a náměty vyhledat naleznete v našem článku „Pinterest jako zdroj bohaté inspirace (nejen) pro učitele„.