Měsíčník (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází vždy 5. den v měsíci. !!UPOZORNĚNÍ !! - v červenci a srpnu magazín NEVYCHÁZÍ

Vedením prázdninového deníku si žáci ukládají vzpomínky na pěkné chvíle, které během léta prožili

highlighter-1103723_1920

Nenuťte děti, aby si o prázdninách opakovaly učivo. I žáci si potřebují od školních povinností odpočinout. Nabídněte jim však zajímavou možnost, jak během volna nezapomenout psaní a další dovednosti, které se ve škole naučily. Přimějte děti, aby si o prázdninách vedly prázdninový deník. Jak by takový deník měl vypadat a co všechno může obsahovat?

Prázdninový deník by měl být především pro děti. Jeho vytváření by jim mělo přinášet radost a zároveň by se k němu měly rády vracet a opakovaně si pěkné chvíle připomínat. Poraďte dětem, jak na to, ale finální verzi nechte na nich. Někdo bude mít popsané celé strany, někomu jinému postačí pár vět.

Jaký sešit vybrat?
Mohlo by se zdát, že pro zapisování je vhodný každý sešit, ale přece jen jsou některé typy vhodnější. Popřemýšlejte a poté si vyberte ten sešit, který vašim dětem bude nejvíce vyhovovat. Sešit by neměl být příliš velký a těžký, aby si ho děti mohly přibalit na každý výlet. Pokud však bude příliš malý, moc zápisků se do něj nevejde. Především žáci, kteří se psaním teprve začínají, potřebují na zaznamenávání více prostoru. Když budou chtít své zážitky doplňovat mnoha obrázky, bude lepší zvolit papíry bez linek. Pokud se děti budou chtít co nejvíce odpoutat od školní reality, mohou zvolit sešit se čverečkovanými papíry, které se ve vyučování tak často nepoužívají. Při vlepování různých obrázků a lístečků sešit rychle nabude na objemu a klasický sešívaný sešit lze těžko zavírat. Proto je vhodnější blok, který má po straně kroužkovou vazbu. Záznamník s kroužkovým otevíracím mechanismem nabízí množnost vkládat a odnímat listy, je však objemnější a těžší. Nabízí však možnost vzít si s sebou pouze aktuální listy a po výletě je do sešitu doplnit.

Co vše do deníku patří?
Deník může mít různé formy, vzhled i obsah. Patří do něj vše, co dítě během prázdnin zaujalo. Některé děti zajdou při popisování zážitků do úplných detailů, jiným postačí pár slov. Záznamy můžete také doplňovat vlepováním vstupenek, letáčků, mapek, fotografií, pohlednic, účtenek, tisknutím razítek, vlepováním vylisovaných rostlin …. Každý zápisek je dobré označit datem. Na konci sešitu lze vyznačit listy, kam se budou podepisovat osoby, které žáci o prázdninách potkali a které pro něco znamenají.

Jak často do deníku zaznamenávat?
V ideálním případě děti nosí deník neustále u sebe. Dobré je vybrat jedno pero, krabičku malých pastelek, lepidlo a malé nůžky, vše zabalit do jednoho nepromokavého obalu a nosit neustále u sebe tak, aby bylo možné ihned v terénu vytvořit zápisek. Nenuťte děti k pravidelnému zapisování. Pokud žáci za týden nestihnou udělat zápisek, nevadí. Vyhnou se tak stresu se zpětným zapisováním, které stejně postrádá větší význam. Četnost zápisků ať si zvolí každý sám dle své potřeby.

Prohlédněte si ostatní deníky
Po návratu do školních lavic si s dětmi můžete deníky pročítat, prohlížet, vystavovat je. Dejte však žákům možnost ukázat ostatním ze svého deníčku jen to, co chtějí, respektujte jejich právo na soukromí.

Paní učitelky mohou jít žákům příkladem a vést si také své prázdninové deníky.

Share This:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>