Měsíčník (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází vždy 5. den v měsíci. !!UPOZORNĚNÍ !! - v červenci a srpnu magazín NEVYCHÁZÍ

Skutečně zdravá škola nabízí 10 jednoduchých pravidel, která by mohla nahradit spotřební koš

chicken-559892_1280

Skutečně zdravá škola je občanská iniciativa usilující o zlepšení školního stravování. Snaží se jednak o změnu Vyhlášky o školním stravování tak, aby odpovídala současným vědeckým poznatkům a též o zavádění komplexního programu Skutečně zdravá škola.

Program Skutečně zdravá škola

Program je určen školám, v rámci kterého se vedení školy, učitelé, žáci, rodiče, pracovníci školních kuchyní, dodavatelé potravin, zemědělci a zástupci místní komunity společně zasazují o to, aby byla dětem poskytována chutná, zdraví prospěšná jídla a vytvářeny základy příjemné, zdravé kultury stravování. Školy, které se do programu zapojí, mimo jiné nakupují do kuchyně suroviny od místních farmářů, pekařů a řezníků a v jídelně poskytují pokrmy připravené z čerstvých sezónních surovin, splňujících kritéria Skutečně zdravé školy. Pro žáky organizují výlety na místní farmy, integrují téma jídlo do školního vzdělávacího programu, pořádají na škole farmářské trhy a komunitní aktivity, žáci absolvují lekce vaření a pěstují na školní zahradě vlastní ovoce a zeleninu.

Máte zájem o to, aby vaše škola získala certifikát Skutečně zdravá škola? Bližší informace o podmínkách a možnosti registrace školy naleznete zde>>

Skutečně zdravá škola nabízí alternativu k zastaralé a nevyhovující vyhlášce o školním stravování, tzv. spotřebnímu koši.

Podle iniciativy by komplikovaný a administrativně náročný spotřební koš mohl nahradit soubor jednoduchých pravidel jako je tomu například v Brazílii. Ten školním jídelnám dává rámec toho, jak kvalitně vařit, místo otrockého počítání gramů jednotlivých potravinových skupin bez ohledu na kvalitu a chuť. Iniciativa předkláda soubor pravidel Desatero školní kuchyně k diskuzi a představí ho na veřejné konferenci Skutečně zdravá škola 12. listopadu 2016 v Praze.

„Změnu spotřebního koše se snažíme prosadit už několik let. Ten stávající je jednak výživově nevhodný pro dnešní děti a jednak velmi náročný na aplikaci, což kuchařkám komplikuje práci a kvalitní a kreativní vaření. Podle našeho názoru by nová zákonná norma měla být spíš minimalistická, obsahující základní principy. Vše ostatní může být formou doporučení, metodických materiálů a kvalitních školení pro zaměstnance jídelen. Naše doporučení jsou návrhem pro zcela nový koncept pravidel pro vaření ve školních jídelnách. Namísto rigidního určování počtů gramů jednotlivých potravinových skupin spotřebního koše doporučujeme soustředit se na kvalitu potravin, jejich lokálnost a sezónnost, na chutné a atraktivní zpracování jídel,” vysvětluje smysl Desatera Margit Slimáková, odborná garantka a spoluzakladatelka občanské iniciativy Skutečně zdravá škola.

Desatero předkládá Skutečně zdravá škola jako námět do diskuze o potřebné změně pravidel školního stravování a bude ráda za jakékoliv návrhy k jeho doplnění nebo úpravě. Odbornému publiku ho představila dnes na konferenci Výživa a zdraví 2016 a bude i jedním z témat veřejně přístupné konference Skutečně zdravá škola, která proběhne 12. listopadu 2016 v Impact Hub Praha, a kde bude prostor veřejně o desateru debatovat.

Desatero školní kuchyně

Doporučení Skutečně zdravé školy pro přípravu pokrmů ve školních jídelnách

1. Používáme jen základní suroviny

Pokrmy připravujeme ze základních surovin, jako jsou: čerstvá zelenina a ovoce, brambory, luštěniny, rýže, těstoviny a další obiloviny (přednostně celozrnné), maso, ryby, neochucené mléčné výrobky, vejce, koření atd.

2. Upřednostňujeme lokální a sezónní potraviny

Suroviny k přípravě pokrmů nakupujeme od místních výrobců a dodavatelů – podporujeme regionální trh. Využíváme přednostně zeleninu a ovoce, které dozrává v daném ročním období.

3. Minimalizujeme používání polotovarů a instantních potravin

K přípravě jídel nepoužíváme hotové či instantní výrobky, konzervy (s výjimkou rybiček např. k přípravě pomazánek), uzeniny, kompoty, sterilovanou zeleninu. Z mražené zeleniny využíváme především druhy celoročně nedostupné (hrášek, fazolky).

4. Omezujeme konzumaci bílé pšeničné mouky

Na přípravu moučných jídel a příloh přednostně používáme celozrnnou mouku, zařazujeme i nepšeničné druhy, pečivo kvasové. Zbytečně nenastavujeme a nezahušťujeme jídla moukou. Jako vhodné alternativy pro zahuštění doporučujeme například červenou čočku a jáhly.

5. Minimalizujeme množství soli

Jídla dochucujeme čerstvými a sušenými bylinkami, nepoužíváme hotová dochucovadla, zejména přípravky s glutamátem.

6. Snižujeme spotřebu cukru

Sladká jídla zařazujeme maximálně 2x měsíčně (ideálně podle receptů z nabídnutého receptáře), pokrmy nedoslazujeme (omáčky atd.), nápoje podáváme pouze neslazené, nepoužíváme umělá sladidla ani výrobky, které je obsahují. Nekupujeme slazené mléčné dezerty, sladké pečivo ani jiné sladkosti.

7. Používáme kvalitní tuky

K přípravě pokrmů používáme rostlinné nerafinované oleje, máslo a sádlo. Nepoužíváme potraviny obsahující částečně ztužené tuky.

8. Hlavní jídlo podáváme s dostatkem zeleniny

Oběd tvoří hlavní jídlo a neslazený nápoj. K tomu si dítě může přidat polévku, salát, případně jednotlivou zeleninu či ovoce.

9. Dbáme na vyváženost mezi masitými a nemasitými pokrmy

Při nabídce jednoho jídla se k hlavnímu chodu střídají masitá a bezmasá jídla. Ideální je nabídka dvou jídel, z nichž jedno je bezmasé. Polévky jsou převážně zeleninové a luštěninové.

10. Respektujeme potřeby dítěte a čas k jídlu

Každé dítě dostává porci s respektem k jeho skutečným potřebám a chutím. U zdravých prospívajících dětí jsou respektovány dietní zásady vyjádřené rodiči. Jídelna podle svých možností nabízí dietní stravování nebo alespoň uskladnění a přihřátí domácího oběda. Vedení školy plánuje dostatek času na jídlo, zajišťuje klidnou atmosféru v jídelně.

Pokud vám stravování dětí není lhostejné a rádi byste se o projektu Skutečně zdravá škola dozvěděli více, další informace si můžete přečíst na www.skutecnezdravaskola.cz

Share This:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>