Měsíčník (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází vždy 5. den v měsíci. !!UPOZORNĚNÍ !! - v červenci a srpnu magazín NEVYCHÁZÍ

Tvořte s dětmi jednoduchý herbář

flower-picture-143498_640

Nezadržitelně se blíží období, kdy začnou vykvétat první květiny. Některé budeme již brzy moci najít, jak vykukují ze zbytků sněhové pokrývky. Je tedy nejvyšší čas na přípravu jarního herbáře, knihy o jarních květinách. Ukažte dětem, jak lze krásné květy zachovat. Tvořit první herbáře lze i s velmi malými dětmi. Snažte se s nimi tvořit herbář kreativním a zábavným způsobem tak, aby měly děti ze sbírání a uchovávaní květin radost.

O co se jedná?
Do jednoduchého jarního herbáře se snažte zařadit nejčastější jarní rostliny, které lze najít ve vašem okolí. Herbář se může stát jednoduchou učební pomůckou pro poznávání prvních jarních květin, nebo prostě jen vzpomínkou na toto krásné, květy provoněné, období.

Jak a kdy rostliny sbírat
S trháním květin počkejte raději na suché a slunné počasí. Ujistěte se, zda se nejedná o chráněnou rostlinu a zda je vhodné květiny na daném místě sbírat. Brát květiny z cizích předzahrádek asi nebude nejlepší nápad ;). Utrženou rostlinu uložte do sáčku a opatřete cedulkou s označením. Šikovným pomocníkem je lis květin, který představujeme v únorovém vydání magazínu Zakatedrou.cz (čtěte článek Tip na pomůcku – pořiďte si lis na rostliny). Je lehký a skladný, takže si ho můžete vzít s sebou do terénu a květinu dát lisovat ihned po utržení.

Lisování květin
Květiny určené k lisování nemusí být úplně čerstvé. Většinou se však vádí, že by se měly dát lisovat nejpozději do dvou dnů od utrhnutí. Rostlina nesmí být mokrá ani vlhká, aby nezplesnivěla.
Jednotlivé květiny proložte lepenkou (novinami, které nepouštějí barvu) a savým papírem. Doba lisování závisí na druhu a velikosti rostliny. U vodních a vlhkomilných rostlin trvá lisování déle. K lisování květin je vhodné využít lis na květiny čtěte článek Tip na pomůcku – pořiďte si lis na rostliny

Jak tvořit jednoduchý herbář
Nachystejte si tvrdší papír bez linek. Často se využívají listy papíru formátu A4, pro jednoduchý herbář jarních květin může postačit i menší formát. Můžete využít také dvojlist, který budete moci otevírat. Při tvorbě herbáře dejte žákům volnost a prostor k využití vlastní kreativity. Pozadí nemusí být nutně bílé. Než květinu nalepíte, mohou žáci upravit pozadí dle svých představ. Osvědčilo se nám vytvořit kolem květin rám z lepenky. Rámy žáci ještě libovolně dozdobují, což děti velmi baví. Díky orámování se jednotlivé listy jednodušeji ukládají a rostliny jsou více chráněné. Pokud chcete, aby herbář vydržel opravdu dlouho, můžete ještě před zarámováním vložit list s květinou do fólie nebo zalaminovat. V takovém případě rámeček přilepte raději průhlednou lepicí páskou. Jednotlivé listy můžete svázat a udělat z něj knihu. Zajímavé a pěkně vypadající jsou také nástěnky plné květin.

Ke květině je vhodné doplnit základní údaje. S mladšími žáky vyberte pouze některé jednoduché údaje, kterým budou rozumět (Jak se květina jmenuje? Kde jsem ji našel? Kdy jsem ji našel?). Můžete také připojit další list, na který žáci napíší například další informace o květině, básničku o květině, namalují vlastní obrázek květiny, přilepí fotografii květiny před utržením …

Vytvářet můýžete také listy obsahující pouze květy rostlin nebo listy rostlin apod. a ty navzájem srovnávat.

Koláž – jarní příroda
Vylisovaných jarních květin můžete využít také k tvorbě jarní koláže. Děti si při tvorbě velmi vyhrají a zároveň se učí o květinách. I v koláži mohou žáci psát k jednotlivým květinám názvy nebo další informace.

Herbář v elektronické podobě
Další možností, jak si uchovat vzpomínku na jarní květiny i pro další měsíce je vytvoření herbáře v elektronické podobě. Jedná se o soubor s fotografiemi květin, který může být zpracován mnoha různými způsoby.

Share This:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>