Měsíčník (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází vždy 5. den v měsíci. !!UPOZORNĚNÍ !! - v červenci a srpnu magazín NEVYCHÁZÍ

Kašírování

paintbrushes-1209870_640

Kašírování není pro pedagogy neznámou výtvarnou technikou. Učitelé s dětmi dokážou vytvořit krásné a originální výrobky. I přesto však někteří učitelé tuto techniku neznají nebo ji do hodin zapomněli zařazovat. Proto jsme se rozhodli kašírování v našem magazínu připomenout.

O co se jedná?
Vrstvením malých částí papíru, které spojujeme lepicí směsí, vytváříme trojrozměrné objekty. Po zaschnutí lze objekty dotvořit do finální podoby, nejčastěji s pomocí barev. Další variantou je rozmělněný papír smíchaný s lepící směsí. Pak hovoříme o směsi maché, kterou můžete využít například k dotvoření malých detailů.

    Pracovní postup:

  • natrhejte kousky papíru
  • vytvořte lepicí směs
  • vytvořte podklad
  • kousky papíru nanášejte ve vrstvách na podklad a spojujte je lepicí směsí
  • pokud budete chtít výrobek pověsit, protáhněte závěsnou nit dříve, než výrobek zaschne
  • výrobek nechejte zaschnout (přibližně 5 – 7 dní, někdy i déle)
  • dejte výrobku finální podobu (natřete barvami, přilepte ozdobné doplňky …)

Papírové kousky
Ze starých papírů, novin, sešitů, časopisů … natrháme různé kousky. Papíry by měly být měkké, lehce mačkatelné. Výtvarníci často využívají hedvábný papír. Především při kladení posledních vrstev papíru hraje svoji roli barva a potisk papíru. Pokud budete chtít výrobek natírat barvou, je dobré zvolit k lepení posledních vrstev bílý papír nebo bílé ubrousky. Pokud budete chtít výrobek nechat bez barevného nátěru, zajímavý efekt vytvoří například části natrhané z barevného časopisu nebo různé druhy papírů, které se navzájem překrývají.

Lepicí směs
Ke spojování útržků papíru se používá lepicí směs. Existují různé recepty, jak si tuto směs vyrobit. Nabízíme vám několik variant, zdaleka se však nejedná o všechny možnosti.

Často využívaná je směs tapetového lepidla a vody. Vytvořit lze také disperzní lepidlo rozředěné vodou, možné je přidat škrob. Přírodní je uvařit mouku s vodou. Postupujeme stejně jako při zahušťování pokrmů – mouku smíchanou s trochou vody rozmícháme a vlijeme do vroucí vody, vaříme několik minut.

Pokud finální výrobek nebudete chtít potírat barvou, je vhodné přidat do směsi ocet, který výrobku dodá lesk.

Podklad
U větších výrobků nejprve vytvoříme podklad, který polepujeme papírem.

Zmuchlané novinové koule

Plastové láhve, krabičky – můžeme různě upravovat – stříhat, slepovat … Zajímavé jsou výrobky, ketré je možné otevírat (šroubovací víčka, otevírací misky …)

Mísy, hrnečky, talířky … – Podkladový materiál, který budeme chtít znovu používat, je vhodné pokrýt potravinovou fólií. Papír začneme vrstvit až na fólii.

Nafukovací balonek – Zajímavou variantou podkladu je nafukovací balonek, který po zaschnutí výrobku vypustíme a vyjmeme.

Dráty, pletivo – Při výrobě tohoto druhu podkladu musíme myslet na bezpečnost. Při práci s dětmi hrozí nebezpečí úrazu.

Domalování výrobku, finální úprava
Výrobek potíráme barvami až je zcela vyschlý. Vhodné je nanášet barvy na bílý podklad. Pokud jste tedy nelepily poslední vrstvy bílým papírem, natřete výrobek nejlépe bílou barvou, ostatní barvy nanášejte až po jejím zaschnutí. K barvení se nejčastěji využívají tempery, které zafixujeme lakem, latexové barvy nebo balakryl. Konečnou podobu můžeme dotvořit přilepením různých ozdobných dílků (očička, knoflíky, látky …)

Co kašírovat
Kašírovat lze nespočet prostorových útvarů. Na 1. stupni základních škol je velmi oblíbené kašírování masek, hlav, klobouků, velikonočních vajec, vánočních ozdob, písmenek apod.

Technikou kašírování vytvořila výtvarnice Karina Schaamp dům myšek pro stejnojmennou knihu (přečtěte si článek Recenze knihy: DŮM MYŠEK – Sam & Julie v divadle). Dokázali byste s dětmi také vytvořit podobný domek?

Share This:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>