Pozorování počasí
Jak je dnes venku?
Přesné měření
Aby bylo pozorování počasí objektivní, vytvořte si s žáky jednoduchá kriteria, podle kterých budete aktuální počasí hodnotit.
K měření můžete využít obyčejné měřicí přístroje. Na trhu však existují zajímavé sady pro meteorologické měření s dětmi.
Zaznamenávání počasí
Aktuální počasí je vhodné s dětmi zaznamenávat pomocí různých grafických znázornění na viditelném místě.
Kolo k zaznamenávání aktuálního počasí ke stažení zde >>
Teploměry k vytištění, které je možné využít k zaznamenávání teploty naleznete zde >>
Abyste později měli možnost data porovnávat nebo žáky odkazovat na konkrétní případy počasí, je dobré si počasí zaznamenávat a záznamy ukládat.
Pracovní list pro pozorování počasí ke stažení zde >>
V učebnicích prvouky se objevuje otázka, jaké je na podzim počasí. Mohou děti své odpovědi něčím podložit? Zajímavé je, pokud si vedete záznamník dnů, kdy svítilo slunce, kdy bylo zamračeno a kdy pršelo. Ze záznamníku, který jsme navrhli, mohou žáci jasně a přehledně odečíst, zda např. v listopadu je vyšší počet dnů s jasnou oblohou nebo zataženou apod. Obdobným způsobem můžete zaznamenávat například ve kterých měsících nejvíce fouká vítr.
Záznamový arch slunečných dnů ke stažení zde >>
Porovnávání získaných dat
Získaná data můžete různě porovnávat. Pokud počasí zaznamenáváte pravidelně, můžete porovnávat počasí v jednotlivých měsících, ročních obdobích, v různých letech apod. Zajímavé srovnávání pozorovaných dat je například s partnerskou školou, která je z jiné oblasti.
Pozorování počasí je pro žáky přirozené, baví je a zároveň mohou při této činnosti získávat různé další kompetence.