Měsíčník (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází vždy 5. den v měsíci. !!UPOZORNĚNÍ !! - v červenci a srpnu magazín NEVYCHÁZÍ

Pozorování mraků

okenko_mraky

Letěli jste někdy skrz mraky, procházeli jste mraky nebo si jen tak lehnete do trávy a pozorujete oblohu? Vyjděte s žáky ven a pozorujte mraky. I když se může zdát učivo o mracích obtížné, děti velmi baví. A to, že si žáci nezapamatují všechny informace vůbec nevadí.

Něco málo teorie
Jak mraky vznikají?
Ve vzduchu je voda v plynném stavu (pára). Kolik jí obsahuje dané množství vzduchu ukazuje vlhkost, kterou měříme vlhkoměrem. Pokud vlhkost zhoustne a přemění se na kapky vody nebo krystalky ledu, vznikají oblaka, lidově mraky nebo mračna. Pro představu jedna kapka vody nebo krystal ledu v mraku je velký přibližně 0,01 mm.

Druhy mraků
Na obloze můžeme pozorovat různé druhy mraků. Mají různé vlastnosti, vzhled a vznikají v různých výškách. Podle mezinárodního systému klasifikace mraků se jejich názvy tvoří různými kombinacemi latinských slov cirrus (řasa), stratus (vrstva nebo sloha), nimbus (déšť) a cumulus (kupa). V současnosti se rozlišuje 10 druhů mraků. Jejich přehled naleznete např. zde >>.

Cloud types en
By Valentin de Bruyn / Coton (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons

Pozorujte
Vyjděte s dětmi ven, vyberte si místo, kde je pěkný výhled na nebe a nechte žáky chvíli jen tak koukat a pozorovat oblohu a mraky. Pozor, aby žáci nepozorovali slunce. Pozorování slunce bez ochranných pomůcek může trvale poškodit zrak.

Při pozorování mraků můžete klást návodné otázky jako:

  • Nevytvořily mraky nějaký obrázek?
  • Mění se tvar mraků?
  • Pohybují se mraky? Pozorujte současně, zda fouká vítr.
  • Pohybují se všechny mraky stejně rychle? V různých výškách proudí vzduch různou rychlostí (př. Pouštění draka, pokud draka dostaneme do výšky, pěkně letí i když je téměř bezvětří.)

Mraky namalujte
Nechejte, aby děti namalovaly nějaký mrak, který na obloze vidí. Pokud fouká silný vítr, měly by zrychlit, jeho tvar se může v mžiku změnit ;)

Pokuste se určit druhy mraků
Zkuste určit o jaké druhy mraků, které vidíte na obloze, se jedná. Pokud se vám to nepovede, nevadí. I mnohem starší a zkušenější lidé s tím mají problémy ;) . Pro zjednodušení můžete s dětmi využívat jednoduché rozdělení mraků na čtyři základní druhy:

Cumulus – kupa – lidově řečeno také „beránci“ – Jsou tvořeny drobnými kapkami vody. Jsou vysoké a nadýchané, mohou připomínat různé tvary. Jejich vzhled můžeme přirovnat např. ke květáku, nebo beránkovi. Když na tyto mraky zasvítí slunce, jsou čistě bílé.

Stratus – sloha – V těchto mracích se kapky vody rovnají do plochých tvarů. Slohy jsou ploché jako palačinka, ale nemají pravidelně kulatý tvar. Stejně jako palačinka mohou být hubenější a tlustější. Někdy vytvářejí více vrstev. Hustý stratus zakrývá slunce. Pokud slunce prosvítá, jsou dobře vidět obrysy. Jedná se o oblačnou vrstvu, která má většinou šedou barvu.

Cirrus – řasa – Kapky vody v těchto mracích vytvářejí různé zatáčky s nejasnými okraji. Vypadají jako kudrny vlasů nebo roztřepené provázky. Nacházejí se vysoko na obloze. V těchto výškách se kapky vody mění na maličké kousky ledu.

Cumulonimbus – dešťová kupa – Tyto mraky nemohou udržet všechny kapky vody, které obsahují. Když se malé kapky spolu spojí, vytvoří velkou kapku. Tato kapka je tak těžká, že spadne z mraku jako déšť, sníh nebo kroupy. Tvar těchto mraků může připomínat vysoké věže nebo hory, protože se většinou vyskytuje ve více vrstvách.

Pozorujte mraky pomocí papírového okénka
Pro pozorování různých druhů mraků jsme vytvořili zjednodušené okénko s uvedenými čtyřmi základními druhy:

Okénko ke stažení zde >>

Okénko si vytiskněte a po obvodě vystřihněte. Vyřízněte také bílý obdélník uprostřed. Okénko podlepte silnějším papírem, aby se hned nezničilo a přilepte dřívko na držení. Žáci koukají skrz vystřižený obdélník a srovnávají pozorované mraky s obrázky zobrazenými na okénku a snaží se je pojmenovat.

Pracovní list k pozorování mraků
Připravili jsme pro vás ukázku možného pracovního listu sloužícímu při pozorování mraků

Pracovní list ke stažení zde >>

Zkuste vytvořit vlastní mrak
Zkuste si s žáky pomocí jednoduchého pokusu vytvořit vlastní mraky.

Pomůcky:
- zavařovací sklenice
- trocha Jaru
- horká voda (do 1/3 sklenice)
- víčko od zavařovací sklenice
- kostky ledu
- libovolný sprej

Postup:
Na dno zavařovací sklenice nalijte trochu Jaru. Asi do 1/3 sklenice zalijte Jar horkou vodou. Na horní okraj sklenice položte víčko dnem vzhůru a na něj položte kostky ledu. Chvíli počkejte a poté víčko i s ledem sundejte. Do sklenice nastříkejte trochu spreje a opět přiklopte víčkem s kostkami ledu.

Pokud jste postupovali správně, měli byste pozorovat, jak se ve sklenici vytvářejí mraky.

Vytvoř mrak a zavěs ho na oblohu
Různými výtvarnými technikami můžete vyrobit vlastní mraky. Jednoduchý a zajímavý způsob tvoření je například použít kousek vaty a nalepit na ni očička. Na okno, kde je vidět modrá obloha, přivažte provázek, na který budete zavěšovat své obláčky.

Pozor na pravopis
Se staršími dětmi se můžete pokusit správně vyskloňovat slovo oblak ve všech pádech i číslech (1. p. množného čísla a 4. p. oblaky i oblaka, 2. p. oblaků i oblak).

Share This:

Creative Commons License
This work by Mgr. Magdalena Hudcová. is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International