Měsíčník (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází vždy 5. den v měsíci. !!UPOZORNĚNÍ !! - v červenci a srpnu magazín NEVYCHÁZÍ

Proměňte zasněžené školní hřiště v lyžařskou arénu

zasnezene_hriste_4


Velké množství školních hřišť v zimě zapadne sněhem a žáci se na ně začínají vracet až s příchodem jara. Proč tato hřiště nevyužít ke sportování také v zimě? Přestože se stále hovoří o globálním oteplování země, i v nejteplejších oblastech naší republiky je během průměrné zimy období, kdy školní hřiště na několik dní trvale pokryje několikacentimetrová sněhová pokrývka. Proto je škoda toho nevyužít. Co takhle vyučovat základy běžeckého lyžování?

Dle aktuálních výzkumů jen malé množství škol zařazuje do výuky na 1. stupni základních škol běžecké lyžování. Proč tomu asi tak je? Učitelé pravděpodobně:

  • mají spojené běžecké lyžování s dlouhými a úmornými túrami, které nikoho nebaví
  • nevědí, jak děti běžecké lyžování učit
  • upřednostňují výuku sjezdového lyžování, neboť je v současnosti více trendy
  • bojí se správného namazání běžek
  • myslí si, že výzbroj a výstroj nebude dostupná pro všechny děti
  • myslí si, že běžecké lyžování lze vyučovat pouze na lyžařských kurzech
  • myslí si, že děti nebude bavit


  • Lze tedy učit žáky hravou a zábavnou formou začátky běžeckého lyžování v běžných školních podmínkách na prvním stupni základních škol? Lze pro tyto děti, které s běžeckým lyžováním teprve začínají uspořádat závod? Odpovědi na tyto a další otázky se vám nyní pokusíme zodpovědět.


    Jak se mají děti správně obléci?
    Žáci začínající s výukou běžeckého lyžování nemusí mít nutně nejnovější kolekci oblečení určené pro tento sport. Doporučte rodičům, aby děti oblékli tak, jako kdyby šli sáňkovat nebo bruslit (čepice, rukavice, zimní bunda, zateplené kalhoty a teplé ponožky). Rodiče by měli počítat s tím, že děti pravděpodobně budou mokří od sněhu. Měli by tedy dětem nachystat suché oblečení na převlečení.

    A co lyže, hůlky a boty?
    K běžeckému lyžování jsou nutné lyže určené pro tento sport, na kterých je upevněno vázání a boty, které do vázání pasují. Jsou také zapotřebí dvě stejně vysoké běžecké hole.
    Lyže určené pro běžecké lyžování dělíme do tří základních kategorií na lyže pro klasiku, pro bruslení a pro kombinovanou techniku dle způsobu jejich použití. Při výuce začátečníků nemusíte striktně dbát na druh lyží. Budete rádi za to, co bude. Mnohem důležitější je délka lyží. Délka lyží by měla být přibližně stejná jako výška postavy.
    Boty vybírejte společně s vázáním. Pozor, aby boty do vázání opravdu pasovaly. Na trhu existuje více druhů vázání a k nim různé druhy bot.
    Výšku hůlek vybírejte přibližně pod ramena. Ale o něco vyšší ani nižší hole nejsou výraznou překážkou. Improvizovaně lze také použít teleskopické hůlky určené pro nordic walking.
    Lyžařskou výzbroj pro děti lze často levně sehnat na burzách se sportovními potřebami. Pokud máte v blízkosti nějakou půjčovnu lyžařského vybavení, je také možné lyžařský set jen zapůjčit.





    Jak správně namazat lyže?
    Myslím, že právě mazání je jedním z důvodů, proč mají někteří vyučující obavy z výuky lyžování. V televizi často slýchávají, že mazání je velká věda. Pro potřeby začátečníků však stačí sada dvou vosků. Jeden vosk, který je určen k mazání lyží při venkovní teplotě nad 0 °C a druhý vosk, který se používá, pokud venkovní teplota vzduchu klesne pod 0°C. Oba zakoupené vosky jsou označené. Při jejich aplikaci stačí potřít skluznici (lyži zespodu) mírnou vrstvou vosku pod botami a asi 10 cm před a za touto částí.

    Jaké hřiště je pro vytvoření lyžařské arény vhodné?
    Pro běžecké lyžování je vhodná prakticky jakákoli pevná plocha, která je pokryta dostatečnou vrstvou sněhu (přibližně 15 cm). Ve školních podmínkách je nejjednodušší využít hřiště určené pro hodiny tělesné výchovy. Ideální je hřiště s atletickým oválem. Na ovále pak můžete trénovat jízdu ve stopě, a vnitřní hřiště můžete využít k různým průpravným cvičením a hrám. Pokud vede k hřišti mírný svah s bezpečným dojezdem, můžete jej využít pro nácvik jízdy z kopce a brzdění.

    TIP NA ČINNOST: Spolu s dětmi barevně označte vymezená území, start apod. Můžete přidat také nějaký obrázek do sněhu. Vezměte prázdnou pet-láhev, do vršku od lahve udělejte malý otvor. Láhev naplňte vodou obarvenou potravinářskými barvami a uzavřete vrškem s otvorem. Po otočení lahve teče barevná voda, kterou lze snadno malovat do sněhu.

    null



    Jak vytvořit kvalitní stopy?
    Jakmile napadne dostatečné množství sněhu (přibližně alespoň 15 cm) můžete začít s tvorbou lyžařských stop. Pro kvalitní stopu doporučujeme nechat čerstvě napadlý sníh jednu noc odpočinout a ráno vyslat nejzkušenějšího běžkaře, kterého má škola k dispozici na hřiště. Není podmínkou, aby se jednalo o učitele tělesné výchovy. Šikovnou lyžařkou může být také paní školnice, paní ředitelka nebo paní kuchařka ;)
    Pokud není k dispozici žádný běžkař, který by stopu pomohl vytvořit, musíte si poradit sami. Nejjednodušším způsobem je vzít jednu lyži (nejdelší, kterou máte k dispozici) a opakovaně ji vtiskávat do sněhu tak, aby se vytvořily dvě vodorovné čáry ve vzdálenosti cca 20 cm od sebe.
    Pozor, vedle každé stopy ušlapejte ve sněhu úzký chodníček pro pěší. Umožní to snazší pohyb doprovodu bez lyží, který pomáhá sbírat popadané lyžaře a vyznačí tak místa, na které je možné vstupovat bez lyží.
    Stopy se snažte chránit proti zničení!!! Zakažte vstup na plochu bez lyží – mimo vyznačená území, vyznačte místo, pro vstup do stop apod.

    TIP NA ČINNOST: Vytvořte s dětmi pravidla pro užívání lyžařské arény



    Seznamte žáky se základními dovednostmi, které se jim budou při běžeckém lyžování hodit
    Začněte s výcvikem na rovném plácku bez lyžařských stop:

  • Ukažte dětem, jak lyže a hůlky správně a bezpečně nést. Seznamte je s tím, jak se mají k celé výbavě chovat.
  • Seznamte žáky také s bezpečností při běžeckém lyžování a ujasněte si pravidla, která budete dodržovat.
  • S připínáním a odepínáním lyží dětem raději pomozte, zapnout zejména starší typy vázání je někdy obtížné i pro dospělé.
  • Důležité je, aby žáci správně drželi hole. Špatné uchopení hole bývá při odrážení velkým handicapem.
  • Základem běžeckého lyžování je správný skluz. Nechme tedy děti zábavnou formou klouzat na lžích. Dejme jim možnost vyzkoušet, jak lyže klouže. Volme různé varianty (lyže jen na jedné noze, lyže jen na druhé noze, lyže na obou nohách bez hůlek …)
  • Trénujte různé druhy obratnosti na lyžích. Jedním z veselých a téměř nereálných úkolů bude pro mnohé obrat o 180 °.
  • A nyní se můžete pustit do bílé stopy. Neustále dětem připomínejte důležitost skluzu. V prvních chvílích budou děti na lyžích většinou chodit, ale ve chvíli, kdy budou chtít zrychlit, sami přejdou v klouzavou chůzi.
  • A co hůlky? Někteří žáci budou s hůlkami bojovat a budou jim překážet. Správně synchronizovaný běh vyžaduje dlouhodobý trénink.
  • Základy volné techniky vyučujte až pokročilejší lyžaře. Pro většinu začátečníků je to obtížné.


  • Velmi lákavé jsou kopečky:

  • U začátečníků je velmi oblíbeným způsobem brzdění pád na zadek. Učte děti zabrzdit elegantněji. Trénujte brzdění pluhem. Osvědčeným a oblíbeným cvičením pro tento způsob brzdění je parkování do garáže vyznačené hůlkami ve tvaru pluhu.
  • Velkým oříškem bude, jak se vlastně do toho kopečka vyplazit. Záležet bude na sklonu svahu, druhu sněhu apod.
  • Při nácviku sjíždění volte mírný kopec s bezpečným dojezdem. Budete mít děti odvážné, kteří sjedou kopec ve stopě šusem, budete mít děti, kteří ho budou sjíždět téměř po zadku. Naučte děti sjíždět kopec v pluhu a naučte je ovládat rychlost jízdy.


  • Výuka běžeckého lyžování je sama o sobě zábavná, ale nebojte se ji zpestřit různými hrami.


    Metodiku výuky běžeckého lyžování můžete najít v mnoha publikacích, proto se jí dále nebudeme zabývat. Můžeme vám doporučit pročíst si například:


    - BOLEK, Emil, Ján ILAVSKÝ a Libor SOUMAR. Běh na lyžích: trénujeme s Kateřinou Neumannovou. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 171 s. ISBN 978-80-247-1371-7
    - PERIČ, Tomáš. Hry ve sportovní přípravě dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 98 s. ISBN 80-247-0908-2
    - PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 978-80-247-2643-4
    - GNAD, Tomáš a Dana PSOTOVÁ. Běh na lyžích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 151 s. ISBN 80-246-0995-9


    Na internetu můžeme doporučit multimediální publikaci Pavla Korvase dostupnou na http://www.fsps.muni.cz/~korvas/lyzarska_pruprava/index.php?page=zakladni-prvky


    Uspořádejte pro děti závody
    Velkou motivací a zábavou pro děti bude, pokud budou moci svoje běžkařské umění porovnat s ostatními v závodě. Důležité je zvolit vhodnou délku závodní tratě. Doporučujeme délku tratě cca 60 metrů (kratší trať) nebo jeden malý atletický ovál – 200m (delší trať). Není důležité, aby byla trať zbytečně dlouhá, děti si užijí spoustu zábavy i na kratší trati. Pro větší soutěžní náboj a pro lepší přehled diváků, je vhodné zvolit způsob, kdy startuje více dětí současně. Musíme však pamatovat na to, aby alespoň při startu měl každý závodník svoji stopu. Předejde se tak zbytečným kolizím. A kdo závody vyhraje? Myslím, že v tomto případě by měl být vítězem každý, kdo projede cílem. Vítěz ale může být určen také na základě nejlepšího času nebo vzejít z vyřazovacích závodů.


    Nebojte se štafetového závodu
    Můžete uspořádat také různé štafetové závody. Protože mají závodníci v rukách hůlky, které jim při běhu pomáhají, musíte určit nějakou obdobu štafetového kolíku. Při jeho určování buďte kreativní, ale dejte pozor, aby jeho nesení zbytečně neovlivňovalo techniku jízdy závodníků.

    Velmi zábavné jsou upravené biatlonové závody
    S úspěchy českých biatlonistů zažívá také tento sport v naší zemi velký boom. Využijme toho a zkusme pro děti připravit obdobu biatlonových závodů. Místo pušky můžete vytvořit nějaký způsob střelby na cíl (např. míčkem srážet plechovky, házet šipkami do terče apod.), nebo můžete zvolit nějaký úplně jiný úkol. V případě neúspěšného splnění určete žákům nějaký trest. Jako trest můžete zvolit, stejně jako v biatlonu trestná kolečka (počet trestných koleček je stejný jako počet chyb), nebo nějaký jiný přiměřený úkol (dřepy apod.)
    Upraveným biatlonovým závodem můžeme označit jakýkoli závod, ve kterém výkon závodníka ovlivňuje kromě běžkařského výkonu také výkon v nějaké další disciplíně (úkolu). Pokud daná disciplína (úkol) není správně splněna, musí následovat určený trest. Po vykonání trestu může závodník opět pokračovat v běhu na lyžích. Jako druhou disciplínu nebo úkol můžete zvolit nepřeberné množství variant. Musí být však jasně stanovený trest. Úkoly i tresty volte krátké a jednoduché. Dobré je kombinovat běh na lyžích s úkoly, které vyžadují zklidnění a přesnost.
    Zařaďme upravené biatlonové závody i pro začátečníky. Nemusí se jednat o dlouhý závod. Úkol může na žáky čekat například hned na konci rovné stopy, která může být i velmi krátká (cca 30 m).


    Nějaké další rady?
    Dejte možnost žákům, aby si přišli zatrénovat také po vyučování
    Přizvěte také rodiče
    Vždy počítejte s možností oblevy


    Není to zase jen nějaká pěkně znějící teorie?
    Z praxe vím, že ne. Děti běžecké lyžování velice baví. Každý začátečník je již v prvních hodinách schopen absolvovat jednoduchou trasu. Vhodně zvolená výuka běžeckého lyžování baví i děti, které jinak tělesnou výchovu v oblibě příliš nemají. Každý si najde svůj osobitý styl, který se poté za pomoci učitelů snaží zdokonalovat. Připravte se na častou otázkou rodičů, kde se takové lyže dají koupit ;)


    Dětská perlička: „Stopa! Stopa!“ „A kde myslíš, že jedu, vole“ (povel stopa v běžkařském slangu znamená žádost o uvolnění stopy )

    Share This: