Měsíčník (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Vychází vždy 5. den v měsíci. !!UPOZORNĚNÍ !! - v červenci a srpnu magazín NEVYCHÁZÍ

Na kafíčko s … Nina Suchomelová

Nina3

Dnes jsme si na kafíčko pozvali paní Ninu Suchomelovou, která sepsala a v praxi potvrdila fungující principy pomáhající řešit kázeňské problémy ve třídě. Tyto univerzální principy šíří mezi ostatní pedagogy. Pomáhá tak učitelům, aby byli schopni vnitřně motivovat, nadchnout a uměli s žáky efektivně komunikovat. O své poznatky se dělí s ostatními pedagogy tím, že provozuje internetový portál www.ninasuchomelova.cz, na facebooku vytvořila stránku „Na kafíčko o přestávce“. Je autorkou dvou eBooků (elektronických knih) „5 zaručených triků, které vaše učitelské nervy ocení“ (ke stažení ZDARMA) a „3 kroky ke zkrocení džungle před tabulí“.

Čeho se vaše objevy týkají?
Už na vysoké škole jsem hledala nějaký „návod“ jak učit, jak komunikovat se žáky, motivovat je k učení, jak řešit případné problémy, jak připravit zajímavou hodinu, kdy žáci jen nesedí v lavicích a nebiflují fakta.
S diplomem v kapse mi došla tvrdá realita. Musím se to naučit SAMA! A tak započalo moje dlouholeté hledání. Pročetla jsem hromady knih, absolvovala řadu kurzů, diskutovala, sdílela a učila se z vlastních chyb. A výsledek se dostavil .
Podařilo se mi objevit opravdu fungující principy, efektivní komunikační postupy, které posilují partnerský vztah se žáky a jejich motivaci k učení. To jsou podle mě 3 základní pilíře, na nichž je důležité stavět, a to nejen ve škole.
To vše mi usnadnilo práci a přineslo více radosti z učitelského povolání. Jak úžasné je nemuset řešit každý kázeňský problém, dohadovat se se žáky o každou maličkost, násilně přesvědčovat, manipulovat či prosazovat vůli silou.

Jak se dá na nějaké takové objevy přijít (popřípadě, proč už je nikdo dávno nevymyslel)?
Neobjevila jsem Ameriku . Existují skvělé knihy, zajímavé metody či praktické kurzy. Problémem je, že se takové důležité informace nevyučují na vysokých školách a pokud vím, nejsou k dispozici ani formou dalšího vzdělávání pedagogů. Pak nezbývá než sbírat jednotlivé střípky a skládat si vlastní informační mozaiku.
Po sedmi letech výuky na gymnáziu jsem měla možnost leccos vyzkoušet, prošla jsem i celou řadou seminářů zaměřených na komunikaci, respektující přístup, výchovu dětí apod.
Nejvíce mi ale jednotlivé dílky pomyslné skládanky začaly zapadat při výchově vlastních dětí. Ukázalo se, že principy fungují jak na malé děti, tak na puberťáky či dospělé. A to je skvělé zjištění, nemyslíte?


Paní Ninu Suchomelovou velmi inspirovala výchova vlastních dětí

Kdy Vás napadlo podělit se o Vaše poznatky s ostatními učiteli?
Nápad se zrodil na rodičovské dovolené se dvěma dcerami. Po více než 3 letech jsem začala mít potřebu věnovat se i jiným aktivitám  . Také mi bylo líto, že zatímco tématům rodičovství je věnována spousta pozornosti (knihy, kurzy, časopisy, webové stránky), na učitele se trochu zapomíná. A to bych ráda napravila.

Jakých prostředků pro šíření Vašich poznatků využíváte?
Prozatím využívám pouze prostředků online světa. Publikuji na svém blogu a facebookové stránce, napsala jsem dva eBooky (knihy v elektronické podobě) a do budoucna chystám spustit online kurz pro učitele v kombinaci se živými workshopy.
Nejprve jsem byla k této komunikaci na dálku dost skeptická, ale brzy jsem poznala, jaké úžasné možnosti se mi otevírají. Ukázalo se, že při péči o děti je to jedna z cest, jak oslovit větší počet lidí jen tak od počítače v obýváku a v čase, který mi vyhovuje (většinou v noci ).

Na facebooku jste založila stránku – „Na kafíčko o přestávce“, pro koho je určena a co čtenářům přináší?
Stránka je určena pro učitele, kteří potřebují načerpat energii, inspiraci či relaxovat nejen o přestávce ve škole. Odkazuje na nové články na blogu, nejrůznější akce, zajímavé odkazy, články a videa. Od nového roku se stránka mění i na takový malý kalendář, který bude upozorňovat na významné dny v roce (např. Den vody, Den bez nakupování). Určité dny v týdnu pak nabídnou tipy na zajímavé knihy a filmy. Pro odlehčení se můžete pobavit vtipnými hláškami ze školního prostředí, nebudou chybět náměty pro výuku, mnemotechnické pomůcky, motivační citáty apod.

Myslíte si, že šíření informací prostřednictvím internetu může být pro učitele přínosné? Mohlo by to pomoci zlepšit kvalitu výuky? (Například pomoci zmenšit velkou propast mezi vědeckou a akademickou půdou a praxí?)
Bezesporu. Potenciál vidím zejména v možnosti online vzdělávání učitelů. Řada škol si nemůže dovolit vysílat učitele na školení v jejich pracovní době, upadá i motivace samotných učitelů, zařazovány jsou vzdělávací akce s teoretickým zaměřením a bez propojenosti s praxí.
Online kurzy nabízejí řadu výhod. Učitel může moduly kurzu absolvovat v době, kdy má chuť a čas, a hlavně vlastním tempem. K jednotlivým lekcím je možné se opakovaně vracet. Kurzy umožňují propojení textových informací s videem či audiozáznamem. Podporu a zpětnou vazbu učitelé získají v diskuzních skupinách a webinářích. Nechybí pracovní listy a podpůrné materiály, které pomohou přenést teorii v praxi. Nedílnou součástí musí být i živá setkání, semináře a workshopy, jež uzavírají vzdělávací proces.

Co připravujete do budoucna?
Hlavním cílem tohoto roku je vytvoření výše zmíněného online kurzu pro učitele. Ponese název E – dukát (Vaše pedagogické bohatství) a ráda bych ho nabídla jak ředitelům škol v rámci dalšího vzdělávání učitelů, tak jednotlivým učitelům.
Chystám i nabídku kurzů pro střední a vysoké pedagogické školy. Právě tam by měly být položeny základní kameny pro efektivní komunikaci se žáky a vytváření partnerského vztahu.
Ve spolupráci s ilustrátorkou připravuji komiks pro učitele, který by měl zábavnou formou pomoci učitelům osvojit si základy efektivní komunikace.

Máte nějakou „radu ve třech větách“ pro naše čtenáře?
Nehledejme cesty, jak na žáky vyzrát, ale užívejme si s nimi společného času.
Stručněji řečeno: „Ne JAK NA NĚ, ale JAK S NIMI.“

Každého, kdo si s námi během rozhovoru vychutnal kávičku, se ptáme, jaký je jeho nejoblíbenější recept na buchtu. Jaká buchta chutná Vám?
Já mám nejraději jablečný koláč podle receptu mojí tety. Je báječně vláčný, voní po skořici a nesmí v něm chybět ořechy. Moc ráda se o recept podělím .

Děkuji za rozhovor a přeji Vám mnoho úspěchů v další práci

Kdo je Nina Suchomelová?
Nina působila jako učitelka na gymnáziu, momentálně je na rodičovské dovolené a pečuje o dvě malé děti. Věnuje se volnočasovým aktivitám pro rodiče s dětmi a v létě pořádá prázdninové pobyty pro rodiny v přírodě.
Specializuje se na efektivní komunikaci ve škole a vytváření partnerského vztahu se žáky, čímž pomáhá učitelům zkrotit džungli před tabulí.
Vždy chtěla jít svou vlastní cestou, vzdělávat se a hledat nové možnosti jak v oblasti školství, tak rodinného života. Zajímá se o přírodu, ekologii, zdravý životní styl a jógu.
Její příběh si můžete přečíst zde >>.

Co Nina Suchomelová pedagogům nabízí?
• 2 eBooky (knihy v elektronické podobě)
„5 zaručených triků, které vaše učitelské nervy ocení“ (ZDARMA ke stažení ZDE>>)
„3 kroky ke zkrocení džungle před tabulí“ (více se dozvíte ZDE>>)
• blog www.ninasuchomelova.cz – inspirace, náměty, metodika, zábava i zamyšlení
• facebooková stránka Na kafíčko o přestávce
• kurzy pro učitele – online kurzy, živé semináře a workshopy (více informací ZDE>>)

Share This:

Creative Commons License
Na kafíčko s … Nina Suchomelová by administrator is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>