Učte děti prezentovat své výsledky – pracujte s portfoliem žáka
Co to je?
Žákovské portfolio je soubor dokumentů, které mapují průběh vzdělávání žáků.
K čemu ho mohou použít?
Žákovské portfolio může sloužit k:
žákovské portfolio může sloužit jako výchozí podklad pro společný rozhovor učitele, žáka a rodiče, případně jiné osoby nad průběhem a výsledky školního vzdělávání žáka když budou chtít žáci hovořit o průběhu svého vzdělávání žákovské portfolio může být vhodnou pomůckou při přijímacích řízeních na střední nebo vysokou školu (můžeme předpokládat, že motivační pohovor by mohl být součástí některých přijímacích řízení) se svým porfoliem se žáci mohou prezentovat i v zahraničí obdobu žákovského portfolia vyžadují v některých cizích země např. pro výběr uchazečů na výměnný pobyt existuje řada dalších situací, kdy se žákům bude možnost vykázat své vzdělávací výsledky jistě hodit
Jak na to?
Jedním z prvních listů portfolia může být list „O mě a mé rodině“. Můžeme dětem poradit, nebo nechat zcela na nich, jakým způsobem chtějí sebe a svoji rodinu prezentovat. Žáci mohou pomocí fotografií, koláží, kreseb, komiksu, vyprávění ukázat, jaké jsou jeho dosavadní zájmy, dovednosti apod. Žáci mohou tuto část také doplnit o jejich „reálný“ plán do budoucna, jak by si představovali rozvíjet svoje znalosti, dovednosti, zájmy …
Co ještě by mohlo portfolio obsahovat?
čtvrtletní písemné práce z hlavních vyučovacích předmětů diplomy, výsledkové listiny a jiná potvrzení o účasti na soutěžích a olympiádách slovní hodnocení vyučujících o průběhu vzdělávání žáka (hodnocení může být za různý časový úsek – čtvrtletí, pololetí, rok …) sebehodnocení seznam přečtených knih (aby portfolio nebylo příliš objemné, stačí jen výpis přečteních knih za určité časové období) arch se zápisem svých výkonů z hodin tělesné výchovy (v budoucnu lze výsledky porovnávat a hodnotit zlepšení) list s fotodokumentací prací z výtvarných a pracovních činností fotografie a dokumentace z projektové výuky další dokumenty dokládající kvalitu žáků a jejich činností portfolio může obsahovat také nepovedené práce a výkony, aby žák uměl prezentovat a mluvit o svých nedostatcích
Kdo určuje, co všechno do portfolia patří?
Portfolio je vizitka žáka, takže konečné rozhodnutí, co do složky zařadit, by mělo být na žákovi. U mladších dětí o obsahu rozhoduje vyučující, postupem času se však snažíme přenést zodpovědnost nad jeho obsahem na žáky.
Povzbuzujte žáky k zakládání dostatečného množství kvalitních prací a dokumentů. Dejte však pozor, ať to nepřeženou. Méně je někdy více.
Veďte žáky k zakládání pravdivých dokumentů a výsledků , neboť většina lží se brzy odhalí, zejména při diskuzi nad portfoliem.
Veďte s žáky dvě portfolia
Pozor, do žákovského portfolia patří pouze vybrané reprezentující dokumenty. Ostatní dokumenty, písemné práce, pracovní listy apod. zakládejte do jiné slohy, která bude vypovídat o veškeré činnosti žáka ve vyučovacích hodinách.
Jakou formou by mělo být žákovské portfolio vedeno?
Portfolio můžete zařazovat do šanonů a sloh nebo si jej můžete vést v elektronické podobě. Nebraňte dětem k výběru formy a způsobu jeho vedení. Můžete dát dětem na výběr z více možností. Dbejte však na upravený a kultivovaný vzhled žákovského portfolia.
Další doporučení
S portfoliem pracujte průběžně. Dokumenty průběžně doplňujte.
Budeme rádi, pokud se o vaše zkušenosti a postřehy týkající se žákovského portfolia podělíte s ostatními čtenáři v diskusi pod článkem.