Imaginace nejen pro učitele
Sedíte v lavici, na stole připravené pomůcky, otevřený sešit, v ruce tužku a něco píšete. Vyučování je v plném proudu a vás zrovna zaujala straka, která přiletěla na nedaleký strom. Zahledíte se na ni a říkáte si, že by bylo prima být taky venku.
Najednou uslyšíte, jak paní učitelka křičí: „Proč pořád civíš z okna? Zrovna probíráme důležitou látku. Tak se soustřeď a piš. Když nebudeš dávat pozor, určitě to nepochopíš a z písemky dostaneš pětku. Víš, že zrovna nepatříš k elitě třídy! Zrovna včera tvůj test nepatřil mezi nejlepší. Podívej, jak Kája pozorně pracuje. Ach jo, teď mě z tebe rozbolela hlava. A jestli nebudeš dávat pozor, dostaneš poznámku do žákovské.“
Jak se cítíte? Co vám probíhá hlavou? Odpovíte paní učitelce, nebo zarytě mlčíte? Jak budete ochotni pokračovat v práci?
To byla komunikační smršť, co říkáte? Paní učitelka by asi musela sáhnout po pilulce na uklidnění. Spojila jsem do jednoho monologu co nejvíce způsobů neefektivní a zraňující komunikace, abych vám mohla ilustrovat, co vše se může stát součástí našich komunikačních strategií.
Jaké neefektivní komunikační postupy paní učitelka použila? Naleznete je?
VÝČITKY, POUČOVÁNÍ, MORALIZOVÁNÍ, KRITIKA, NEGATIVNÍ SCÉNÁŘ, NÁLEPKOVÁNÍ, POKYNY, PŘÍKAZY, VYHROŽOVÁNÍ, KŘIK, PONIŽOVÁNÍ, IRONIE
Kdo je Nina Suchomelová? Rozhovor s Ninou Suchomelovou si můžete přečíst zde>>