Tip na knihy – vyprávějte příběhy podle obrázků
Autorka si s knihou opravdu vyhrála a obrázky propracovala důmyslně do detailů. Najdete v ní velké množství námětů pro zahájení nejrůznějších vyprávění a diskusí.
Na každé straně jsou úkoly. Správnou odpověď musí děti nalézt v obrázku. Pro kontrolu slouží přesahující obálka s barevnými dírami. Po přiložení obálky ke stránce je správná odpověď vidět v díře určené barvy. Tyto úkoly jsou určené spíše pro mladší děti, ale jejich zábavná forma zaujme i starší.
Dejte dětem čas k prohlédnutí
Dejte dětem čas, aby si knihu i jednotlivé obrázky mohly samy prohlédnout. Dávejte dětem čas na samostatné prohlížení opakovaně před každou prací s knihou. V knize budou neustále nacházet nové detaily. Pokud jim nedáte čas k prohlédnutí, budou si knihu prohlížet při zadané práci a sníží se jejich pozornost.
Učte žáky pozorovat okolí
Jak správně s knihou pracovat? Pracujte tak, abyste žáky naučili správně „šmírovat“. Naučte je sledovat a pozorovat okolí. Aby stejně tak jako „paním drbnám“ ani vlásek neunikl.
nechte děti knížku prohlížet samostatně nechte děti prohlížet knížku ve skupinkách, bez výraznějšího zásahu učitele upozorňujte děti na detaily pokládejte dětem otázky, jejichž odpovědi lze najít na obrázcích dávejte dětem takové úkoly, aby je mohly vyřešit s pomocí knihy
Učte žáky vyjadřovat se
Naučte žáky o zjištěných skutečnostech správně informovat. Informace mohou žáci předávat
ústní formou (můžete motivovat – vyprávět kamarádovi o výletě) písemnou formou (můžete motivovat – napsat dopis z výletu, napsat článek do novin …)
Nechejte žáky
vyprávět skutečné příběhy, které v knize vidí. „Co všechno vidíš na obrázcích? Co všechno se na obrázcích děje?“ domýšlet příběhy lidí, které jsou v knize. „Jak asi příběhy pokračují?“ vymýšlet příběh, jak se žák ocitl v knize. „Ocitl jsi se také v knize, vyprávěj svůj příběh.“ vymýšlet si fiktivní postavy, které by se v knize mohli také objevit a vymýšlet jejich příběhy dle obrázků. „Co by vymyšlené postavy dělaly, kdyby byly také v knize?“
Knížka samá díra. V ZOO
RARISCH, Ines. Knížka samá díra. 1. vydání. V Zoo. V Praze: Albatros, 2015, 20 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-00-03911-4.
Kniha vás zavede do ZOO, kde Tom spolu se svými kamarády slaví narozeniny.
S touto knihou lze pracovat obdobně jako s výše uvedenou publikací Knížka samá díra. Na výletě.
Podobné publikace
Dále bychom vám chtěli doporučit publikace od autorky Rotraut Susanne Bernerová Obrázkové příběhy, ve kterých se setkáváme na všech obrázcích s postavami a jejich příběhy ze všedního dne. Publikace jsou rozděleny dle témat. Jaro, Léto, Podzim, Zima a Noc. Děj v jednotlivých dílech je umístěěn do stejného prostředí, takže můžete v knihách srovnávat rozdíly mezi jednotlivými ročními obdobími.S knihami lze pracovat obdobným způsobem jako s Knížkami samá díra.
BERNER, Rotraut Susanne. Jaro: obrázkové příběhy. 1. české vyd. V Praze: Paseka, 2012, [16] s. ISBN 978-80-7432-147-4.
BERNER, Rotraut Susanne. Léto: obrázkové příběhy. 1. české vyd. V Praze: Paseka, 2012. ISBN 978-80-7432-148-1.
BERNER, Rotraut Susanne. Podzim: obrázkové příběhy. 1. české vyd. V Praze: Paseka, 2013. ISBN 978-80-7432-310-2.
BERNER, Rotraut Susanne. Zima: obrázkové příběhy. 1. české vyd. V Praze: Paseka, 2013. ISBN 978-80-7432-311-9.